"АЗ"-ът на българите Вестник АТАКА
брой 732 БЪЛГАРСКИ НАЦИОНАЛЕН ВСЕКИДНЕВНИК 18/02/2008
Първа страница У насПо светаТемаИнтервюКоментариИкономикаНов световен редГлас народенЧетивоХобиСпортПоследна
Архив




Режисьорът Стилиян Иванов: Орфей е предвестникът на християнството

Стилиян Иванов е роден през 1968 г. в Сандански. Учи в Националната природо-математическа гимназия в София, после режисура в НАТФИЗ в класа на Хачо Бояджиев. Работи в БНТ от 1993 г. Има зад гърба си 10 документални филма и повече от 1000 издания на различни тв-предвавания. Създател на телевизия "Веселина", бил е управител на ББТ.

- Г-н Иванов, какво ще е основното послание на новия ви документален филм "Истината за Орфей" и защо сте решили той да е мултимедиен продукт от анимация, документи и игрално кино?
- За да бъде един филм гледаем, той трябва да предлага много по-богата визия, отколкото филмите до момента. Опитваме се зрелищно и атрактивно да представим нашата теория, че в основата на европейската цивилизация стои не само гръцката култура и християнството, но и тракийската култура. Защото, казано по-точно, тракийската култура е в основата на елинската култура. Това е нещо, което не се оспорва от нито един от сериозните учени в България. Това е факт, който ние просто правим популярен, защото малко българи го знаят, ние сме склонни да принизяваме, да пренебрегваме достиженията на народите, живели по нашите земи, като че ли сме малко късопаметни - предпочитаме да броим нашето минало от идването на българите тук. Но в голяма част от нас тече както прабългарска, така и тракийска кръв.
- А идеята е?
- Филмът има за цел да пробуди една памет на живеещите в България, че нашите корени са много по-дълбоки, много по-далечни, отколкото доскоро се представяше. Който реши да изгледа този 100-минутен филм, ще се  върне назад във времето до петото хилядолетие преди Христа. Ние ще припомни, че най-старата цивилизация в човешката история, обработвала златото, е именно цивилизацията на народите, живели около днешна Варна. Те много преди Египет и Месопотамия са обработвали жълтия метал. Филмът спира някъде около 4-5 в. след Христа, защото колкото се приближаваме към наше време, толкова по-разнопосочни стават мненията за това какъв човек е бил Орфей. Да разкажем за него само с изразните средства на документалистиката не е достатъчно, понеже личността му е обгърната в много неясноти. Затова се налага с анимация и актьорска игра да допълним онези неща, които липсват в историята. Посланието ни е, че за много хора Орфей е само певец, което е непълно, да не кажа смешно. Той е преди всичко реформатор на тракийските вярвания и култура. До неговата поява траките са почитали Богинята Майка, принасяли са в жертва животни, дори хора. Орфей обръща вярата към Бога Слънце и най-вече на човека към самия човек. Жертвоприношения под каквато и да е форма не са приети. Той проповядва аскетизъм, смирение, което 13 века по-късно откриваме у Христос, така че Орфей е един предвестник на християнството, появил се по времето, когато Мойсей проповядва. Те двамата проповядват сходни неща по едно и също време, само че на различни места.
- Кои учени ви помагат по време на снимките?
- Сценарист на филма съм аз. Иначе имаме 12 консултанти, сред тях Валерия Фол, Николай Овчаров, Георги Китов, Михаела Алексиева, Богдан Богданов, Иван Маразов... Въобще все учени, които в своята практика са се докоснали до орфизма.
- Къде извън България сте търсили следите на орфизма при снимките на лентата?
- Миналата година по това време започнахме снимките в Индия, след това снимахме в Германия, Швецария, Италия, Гърция, Турция и сега предстои да снимаме в Египет. Началото на месец май ни предстоят снимки с актьори. По план филмът трябва да е готов в края на тази година. Премиера ще има задължително в Пловдив, София и Варна.
- Какво ще донесе тази продукция на нас като българи?
- Надявам се на всеки един човек да донесе някакво познание, да донесе увереността и убедеността, че нашата душа е безсмъртна. Така се надявам човек да се вдигне, малко или много, над материалното. Когато знае, че има безсмъртна душа, човек живее по един начин, а когато мисли, че се е родил тук и сега и че всичко е "днес", по различен начин.
- Нещо непознато за Орфей открихте ли за себе си?
- Открих много неща, защото, подхождайки към темата, знаех малко. Например да разгледаме въпроса защо е бил убит Орфей. Колкото са изследователите, толкова са и теориите по темата. Най-абсурдната е, че е бил убит от тракийските жени, защото не им бил обръщал внимание, влюбен в своята Евридика - това е теорията от "жълтата" история. Една от основните теории по неговото убийство гласи, че учението му се е появило прекалено рано и прекалено много неща е променило. Нормално е за онова време да бъде убит човек, който говори неща, неразбираеми за множеството. Неговото учение е целяло да реформира вековни вярвания. Тогава, както и сега, всеки носител на новото и различното, е обречен на смърт. Системата и сега е, че ако не изповядваш удобни познати вярвания и идеи, то има начин как да минеш встрани от живота.
- За да не мине встрани филмът, как смятате да съберете средствата, необходими за неговата реализация? Предполагам, че пари за кино едва ли има, затова някоя институция помогна ли ви?
- Пари за кино няма. Филмът има своите продуценти, които са осигурили 2/3 от бюджета, който е на обща стойност 150 хил. евро, който е смешен за такъв проект, в същото време е плашещ за документално кино в България. Така че тези 100 хил. евро бяха осигурени, и вече почти похарчени. Останалите 50 хиляди ще ги търсим от спомоществователи.
- Културното министерство не даде ли едно рамо на продукцията?
- Министерството ни съдейства по линията на това, че ни предостави едно писмо, с което ние снимахме във всички музеи и археологически обекти в България. Това се оказа важно, защото много мои колеги, които се опитват да снимат на такива места, се натъкват на "културна" простащина - ръководителите на музеите да искат пари от производителите на филми!
- Което си е своеобразна реклама за самия музей.
- Най-вече е реклама, защото ако един такъв филм бъде излъчен по която и да е телевизия, той ще доведе посетители, които ще платят входна такса. Музеите трябва безплатно да осигуряват достъп на телевизионни екипи и на журналисти! В чужбина понякога по-лесно снимахме, отколкото в България. У нас имахме открити сблъсъци по места с музеите.
- Къде например?
- Например Националният археологически музей демонстративно пренебрегна писмото на Министерството на културата, подписано от зам.-министър Иван Токаджиев, който отговаря за музеите и археологическите обекти.
- Останалата сума откъде ще дойде?
- Да осигурим част от тези 50 хил. евро ни помогна една фирма - "СОТ 161". Шефовете й проявиха лично отношение към темата и решиха да помогнат заради идеята. Други, които ни помогнаха, бяха Мото Пфое, една чужда фирма, както и да я погледнем. Те ни предоставиха автомобил и средства, за да може да пътуваме.
- Един ваш филм обърна през 2002 г. погледа на Европа към отношението ни към животните - "За кучетата и хората"...
- Нашето правителство е едно от най-лицемерните по отношение на политиката спрямо правата на животните. Ние приехме един куц, неграмотен закон за защита на животните - под външен натиск. Той предвижда една смешна глоба от 500 лева, ако аз проявявам изключителна жестокост над животно. Ако един закон изразява духа и намерението на обществото, този ни казва, че ако аз платя тези пари, мога да бъда неконтролируемо жесток спрямо живо същество. Това е в пряка връзка с изригналата през последните години жестокост сред децата. Грижата за защита на животните трябва да е еднаква с грижата за защита на децата и възрастните хора. Докато ние приемаме закони, само за да угодим на Запада, без да следваме принципа, че законът трябва да изразява духа на обществото, ще продължават децата да убиват деца.
- Първият ви филм обаче е за Ванга. Има ли някакъв подтекст в това?
- Леля Ванга ми е помагала изключително много здравословно. Отидохме й на гости с Невена Коканова и в края на срещата, съвсем между другото, тя каза: Ти си дошъл за нещо, но това сега няма да стане. А на мен малко преди това ми мина през главата да направя филм за нея. На Великден отидох пак, но тя вече беше в доста тежко здравословно състояние. Реших да си тръгвам, когато Ванга изпрати хора да ме повикат. "Сега ако не ме снимаш, няма кога да стане", ми каза Ванга.- Ти знаеш как да го направиш." Така се роди първият ми документален филм, който беше много различен от филмите, правени дотогава. Така с духовната си подкрепа тя помогна за създаването на нов вид документално кино.

У нас · Евродепутатът Слави Бинев: Филмът за Могилино очерня България пред Европа
· 70% от българите са против БСП, НДСВ и ДПС

По света · САЩ вдигат визите за 9 страни в ЕС, за България остават
· Русия: САЩ готвят тайно военен опит на звездния си щит

Коментари · След Косово иде Велика Албания

Икономика · Фермери: Кабинетът дава милиони за коли на МВР, а за нас няма